Lovely weekend!

9 mei 2016 - Ghana, Ghana

Hallo allemaal,

Alweer 3 weken in Ghana! Wat vliegt de tijd!

3-5-16

Afgelopen week hebben Kyrea en ik heel de week gewerkt. Dinsdag heb ik heel de dag weer controles van cliënten gemeten. Ik was zelf niet zo lekker die dag. Heel erg draaierig en misselijk, dus verder lekker rustig aan gedaan. Thuis even de was gedaan in het teiltje in de tuin, daarna lekker samen met Kyrea gekookt en op tijd naar bed voor de volgende werkdag.

4-5-16

Vandaag stond ik op de emergency. Op de mannen afdeling lag een man van 74 jaar, die snakte naar adem en ingevallen wangen had. Het ging best slecht met de man, zijn saturatie was 88 (veel te laag) en met spoed hebben ze een soort drain moeten aanleggen aan de zijkant van zijn rechterborst. De kleur vloeistof die hier uitkwam was echt letterlijk zwart. Ik dacht ook niet dat de man het zou redden, maar wonder boven wonder heeft hij het allemaal overleefd en zag hij er de volgende dag stukken  beter uit.

Ook heb ik nog meegekeken met een collega hoe ze een infuus probeerde aan te prikken bij een baby. Het lukte telkens niet, waardoor ze ongeveer wel 10 keer heeft geprobeerd in het polsje en het armpje te prikken. Echt zielig om z’n babytje zo te zien huilen. Ik heb haar proberen af te leiden, maar is niet makkelijk als je zo veel geprikt wordt. Het is hier zoiezo veel moeilijker om een ader te vinden bij cliënten. Bij ons zie je de blauwe aders zo zitten, maar door de donkere huidskleur, moet je echt goed voelen en zoeken naar een ader. Aan de andere kant, als ik hier goed kan prikken, dan moet het in Nederland helemaal goed komen haha!

Verder hadden we een super lief meisje op de kinderafdeling. Ze heeft eerst een tijdje op bed gelegen met een zuurstofslangetje in haar neus, maar daarna begon ze wat op te knappen. Iedere keer als ik langskwam begon ze te lachen, te zwaaien en wilde ze ´high fives´ geven. Zo leuk, iedere keer als ze in de gang voorbij kwam. Zulke momenten maken het werk hier echt speciaal.

Tot slot heb ik op het werk nog veel medicatie via intraveneus infuus mogen geven en een malaria test bij een cliënt gedaan.

‘Meet me there’

Uit het werk zijn we met de boot naar een markt gegaan en hebben daar nog een nieuwe stof gekocht. Vervolgens door naar ‘Meet me there’ Dit is een strandtent, waar we de eerste week ook geweest zijn. Hier hebben we met alle 9 meiden pizza gegeten en alvast de verjaardag van Marije gevierd (een huisgenoot), die was namelijk om 12 uur jarig. ’s Avonds met de boot terug onder een prachtige sterrenhemel en lekker naar bed.

5-5-16

Vandaag ook weer een normale werkdag op de OPD (controles) gehad. Een collega vroeg zich af naar welke muziek wij allemaal luisterden, dus ik heb hem een aantal nummers laten horen die ik toevallig op me telefoon had. Justin Bieber, Ariana Grande, One Direction, Calvin Harris, Martin Garrix en Sam Smith. Tot mijn grote verbazing kende mijn collega’s alle liedjes en artiesten niet. Hij kende alleen Westlife en Celine Dion. Toen besefte ik me hoe afgesloten je hier eigenlijk van de wereld zit, ook kwa televisie en internet is het hier heel beperkt. Alleen een televisie in een aantal lokaal gelegen barretjes waar iedereen komt kijken en wifi kennen ze hier al helemaal niet.

Na het werk zijn we even naar ‘Freedom’ geweest. Dit is ons kroegetje in Ada-Foah waar we soms ’s avonds wat drinken. Nu voor Marije haar verjaardag. Lekker taart gegeten en wat gedronken en toen was de dag ook al weer om.

6-5-16

’s Morgens weer begonnen op de Emergency. Hier mocht ik voor het eerst medicatie via een neussonde geven. Alleen hadden ze de juiste grootte spuit niet en de slang van de neussonde was erg dik. Ik moest dus improviseren met een kleinere spuit. Niet erg handig haha, maar heb ik dat ook gelijk weer eens meegemaakt.

Om 9 uur hadden Kyrea en ik een meeting over het psychiatrische onderwerp ‘Mental ilness’. Hier werden onderwerpen als psychoses, neuroses en andere onderwerpen die er onder vallen verteld. Bij de vragen ronde vroeg een vrouw ineens: ‘Ow en waar kan je homo’s en lesbies tussen plaatsen dan’. Ik stond echt raar te kijken. Meende zij dit nu echt serieus? Wij zijn heel open opgevoed in Nederland en daar is dit allemaal toegestaan en wordt dit geaccepteerd, maar hier vinden mensen je dus mentaal ziek. Ik was het er niet mee eens, maar dit is nu eenmaal een gedachtegang bij de bevolking hier.

Na de meeting hebben we afscheid moeten nemen van een aantal Ghanese studenten. Best jammer, want met sommige had ik echt een goede band en heb ik leuk gewerkt de afgelopen 3 weken.

‘Mini operatie’

Na de lunch heb  ik een soort mini operatie meegemaakt. Ik liep de kinderkamer in en ik zag 2 artsen bezig aan een pols van een cliënt. De pols was aan de bovenkant opengesneden en werd opengehouden door een kocher (soort schaar met een klem erop). Ik mocht erbij blijven staan en heb meegekeken hoe er een vloeistof capsule ter grootte van een pingpong bal uit zijn pols te voorschijn kwam. Deze hebben ze leeggezogen, vervolgens weggesneden en daarna alles weer dichtgehecht. Ik vond het erg interessant om te zien, al heb ik wel een aantal keer weg moeten kijken haha. Wel apart dat ze het hier dus gewoon in een onsteriele ruimte op een kinderkamer doen. Ook dit weer eens meegemaakt, want in Nederland zie je zulke dingen niet snel.

Verder die dag nog sondevoeding mogen geven, medicatie via intraveneus infuus, een infuussysteem mogen klaarmaken, zetpillen bij een kindje mogen geven en nog wat andere dingen. Een erg interessante dag met veel verpleegtechnische handelingen, waar ik heel erg blij mee was!

‘Kasseh’

Na het werk met een collega naar een markt in het nabijgelegen plaatsje Kasseh gegaan. Hier 2 nieuwe stoffen gekocht voor een jurk en waarschijnlijk een rok en een super leuke stof voor vriendinnetje Jessica meegenomen om een jurk van te laten maken en als cadeau bij terugkomst in Nederland te geven.

’s Avonds lekker filmavondje met Kyrea gehouden, ’17 Again’ it was! We hadden tenslotte het hele huis voor bijna een week voor ons alleen beschikbaar, omdat alle andere meiden op vakantie waren.

7-5-16

Heerlijk uit kunnen slapen (tot 9 uur, maar dat is hier uitslapen haha) omdat het weekend was. Toen ik wakker werd hoorde ik van Kyrea, dat we een spoor mini beestjes hadden van de deur naar de kledingkast. Wij gelijk al onze kleding uit de kledingkast gehaald (al zaten ze helemaal niet bij onze kleding haha) en heel de kamer en kast ingesprayed met verdelger spray. Ze zeggen dat je aan de beestjes gaat wennen, maar dit zie ik nog niet echt gebeuren hoor haha.

Verder heel de ochtend lekker rustig aan gedaan. In het begin van de middag had de huisbewaker voor Kyrea en mij spaghetti gemaakt, erg lief en lekker. Vervolgens hebben we heel de dag aan het zwembad gelegen bij ‘Peace Holiday Resort’ (een hotel iets verderop). Hier heel de dag van het zonnetje genoten en gezwommen.

’s Avonds lekker wentelteefjes gemaakt en daarna met Ashley (onze begeleidster) en Desmond (haar vriend) naar ‘Swagger Beach’ gegaan. Hier in het donker op het strand gezeten, uitgewaaid en naar de sterren gekeken. Het was gewoon koud haha, dat maak je hier niet veel mee. Ook nog een aantal keer gerend voor een aantal krabben haha. Maar wat is de lucht hier toch mooi ’s avonds! Daarna nog even wat drankjes bij het ‘Freedom Café’ gedronken en daarna naar bed gegaan.

8-5-16

Vandaag ook lekker uitgeslapen en daarna met Kyrea lekker ontbeten in de tuin. Verder heel de ochtend gelezen op mijn E-reader en wederom ’s middags heel de middag lekker op het strand gelegen. Hier nog hele mooie schelpen gevonden! Verder op ons gemakje gekookt, gedoucht en nu deze blog aan het schrijven.

Dadelijk lekker naar bed en vanaf morgen weer 5 dagen werken in het ziekenhuis.

Ook was het vandaag Moederdag in Nederland. Gelukkig waren mijn kaart en boeket bloemen op tijd aangekomen en vond ze het geweldig!

Nou het is hier nu 10 uur en bij jullie 12 uur, dus welterusten en tot de volgende blog!

Liefs Brenda

1. Mama en john:
    9 mei 2016
    Lieve schat, wederom mooi geschreven! En al die verpleegkundige handelingen, daar deed je dit allemaal voor. Wel zien wel jullie lekker ontspannen aan de gang Trots op jullie. HET MOEDERDAGKADO WAS ECHT LIEF EN OOK JE BONUS MOEDERDAGKADO, EEN WAANZINNIG LEUK GEBAAR! We ZIJN TROTS OP JE MEIS! Tot snel xxx
  2. Renske Fennema:
    9 mei 2016
    Heerlijk om al je belevingen te lezen Brenda. Wat maak je een hoop mee zo in een week. Veel plezier nog verder en ik kijk uit naar je volgende verslag. Pas goed op jezelf
  3. Papa en Jacqueline:
    9 mei 2016
    Wat gezellig en een mooi verhaal weer. Maar een mini "operatie" gewoon in de kinderkamer? En homofilie als mentale ziekte? Echt 1960 hè ;) Maar je leert wel veel en je geniet....dat id het belangrijkste. Liefs van ons xxx
  4. W hansen:
    9 mei 2016
    Leuk ,om weer op de hoogte te zijn,zo maak je nog eens wat mee .

Liefs en groetjes van Oma en
    Opa Hansen