My amazing days at maternity!

17 juni 2016 - Ada Foah, Ghana

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje uit het momenteel erg regenachtige Ghana. Inmiddels 9 weken hier en over 4 weekjes sta ik alweer op het vliegveld om naar huis te gaan! Het aftellen is nu echt begonnen. Volgende week nog maar drie dagen werken en dan zijn we alweer klaar met het werken in het ziekenhuis en gaan we op onze welverdiende vakantie!

9-6-16

Vandaag was ons 3e dagje op de maternity. Het was een drukke boel, want er lagen maar liefst 5 vrouwen die op het punt van bevallen stonden. Die kunnen hier overigens goed hun longen gebruiken, want je hoort ze aan de andere kant van de afdeling gillen haha.

Na de ochtendzorg zijn we nog even naar het jongentje gegaan die op mijn verjaardag geboren was en hebben we een praatje gemaakt bij een client met een prachtige tweeling. Vervolgens ben ik gaan kijken of er al iemand aan het bevallen was. Op dat moment zag ik hoe ze bij een client de vliezen braken.1 andere client was al bevallen en weer een andere client ging de operatiezaal in voor een keizersnede. Ik weer hop in mijn operatie outfit en mijn 2e keizersnede meegemaakt. Dit keer was de chirurg de eigenaar van het ziekenhuis. Weer bijzonder en super leuk om mee te maken en dit keer ook gelijk een sterilisatie gezien.

Uit het werk was er geen elektriciteit thuis dus we konden weer niets aan school doen. Het regenseizoen is namelijk begonnen en afgelopen week heeft het elke dag geregend. Hierdoor valt ook vaak alle stroom uit en is er geen water meer.

Die middag begon het ook te stortregenen. Wij allemaal als gekken onze bikini aangetrokken en ja echt serieus buiten in de regen gedoucht met z’n allen. Wat hadden we een lol, maar wat was het koud! Wel fijn dat we na 6 dagen geen zakjes water uit de koelkast hoefden te gebruiken om te douchen haha. Welcome to Ghana! Voor het eerst in 7,5 week lange mouwen aan gedaan!

‘Busy day and gastro-enteritis’ (10-6-16)

Vandaag alleen naar het werk gegaan, want Kyrea voelde zich niet zo lekker. Ik wilde thuis blijven, maar onze kamergenoot Ayse was ook al thuis dus dat hoefde niet. Ook vandaag weer een drukke dag op de afdeling. Gelijk om 8 uur bij binnenkomst stond een client op het punt van bevallen. Ik heb gelijk handschoenen aangedaan en het kindje van mijn collega overgenomen. Vervolgens heb ik het kindje mogen wegen, meten, schoonmaken, oogdruppels mogen geven, een vitamine K injectie mogen toedienen en tot slot aangekleed en in een doek gewikkeld. Echt super leuk en speciaal om te doen rechtstreeks na de geboorte. Ze zijn dan nog zo klein! Na de bevalling heb ik bij 2 andere clienten de wond van de keizersnede mogen schoonmaken en toen weer bij een client meegekeken hoe de vliezen gebroken werden. Na mijn pauze heb ik wederom bij 2 bevallingen geholpen en weer alle zorg van het babytje op me genomen! Bij maar liefst 3 bevallingen mogen assisteren op één dag! Echt een mooie dag om de werkweek mee af te sluiten!

Toen ik thuiskwam bleek Kyrea toch koorts te hebben en zijn we voor controle toch even naar het ziekenhuis gegaan. Hier bleek dat ze gastro-enteritis, oftewel buikgriep had en aangezien ze hier bijna geen antibiotica via pillen hebben, heeft ze 4 uur aan het infuus gelegen. Ik heb voor het infuus en de antibiotica gezorgd. Toch makkelijk z’n vriendin als verpleegkundige in opleiding haha. Ik en Ayse zijn bij haar gebleven en onze coach Ashley en haar vriend Desmond kwamen ook nog even langs. Gelukkig kon ze zelf ook nog lachen en konden we ’s avonds weer naar huis toe.

11-6-16 & 12-6-16

Helaas heb ook ik vannacht een erg slechte nachtrust gehad met heel veel buikkrampen. Waarschijnlijk hebben we allebei verkeerd drinkwater gedronken of iets verkeerds gegeten, want nu lagen we allebei ziek op de bank. Gelukkig had Kyrea geen koorts meer. We hebben dus heel het weekend rustig aan gedaan, een filmpje gekeken en aan de water, bouillon en cola gezeten.

Zondagavond hebben we nog wel een leuk spelletje met z’n allen gedaan. Wel met zaklampen en kaarslicht, want er was wederom geen stroom. Je moest allemaal 4 kaartjes met bekende artiesten of acteurs  op schrijven en dan vervolgens had je 4 rondes om de namen te raden. 1 ronde moest je degene op het kaartje omschrijven, de 2de ronde mocht je maar één woord zeggen, de 3e ronde moest je degene uitbeelden en de laatste ronden mocht je elkaar niet zien en alleen geluiden maken. Erg leuk om te doen en dus een gezellig avondje!

13-6-16

Vandaag alweer 8 weken in Ghana! We hadden vandaag eigenlijk moeten gaan werken, maar Kyrea en ik voelde ons beide nog niet helemaal fit en aangezien we met babytjes werken, die erg vatbaar zijn, vonden we het verstandig om thuis te blijven. We hadden weer heel de dag geen stroom dus ik ben maar een boek gaan lezen en we hebben wat kaart spelletjes gedaan.

’s Avonds zijn we nog naar Freedom gegaan (ons dorpscafetje) voor het afscheid van Myrthe en Jet. Het was namelijk hun laatste avond in Ghana na 4 maanden tijd. Echt jammer, maarja aan alles komt een eind en over 4 weken ook aan ons avontuur. Hoewel ik het nu minder erg vindt, omdat ik de regen en daardoor de vele elektriciteits en water uitval wel een beetje beu wordt haha.

14-6-16

Weer beter en terug naar de maternity! ’s Morgens afscheid genomen van Myrthe en Jet, want die zouden uit het werk onderweg naar het vliegveld zijn. Zo raar dat we één voor één alle meiden zien vertrekken. Over twee dagen vertrekt Renee ook alweer en dan zijn we nog maar met 4 van de 9 meiden in het huis over. Het is nu al rustig!

Vanochtend voor het eerst een katheter bij iemand mogen zetten! Daar was ik echt heel blij mee, want dat was één van de bijna allemaal uitgevoerde verpleegtechnische handelingen. Daarna kregen mijn collega’s een cursus handen wassen. Best apart als je volwaardig verloskundige bent, dat je nog niet weet hoe je je handen moet wassen in de zorg haha. Het gebeurt trouwens op dezelfde manier als bij ons, dus dat is wel weer een pluspunt.

Verder heb ik weer geholpen bij het klaar maken van een client voor een keizersnede en was ik weer in mijn operatie outfit gedoken. Eenmaal op de operatiezaal heb ik eerst 1,5 uur gewacht op de chirurg, die nergens te bekennen was en toen bleek het nog dik een uur te gaan duren voordat de keizersnede zou beginnen. Ik ben eerst pauze gaan houden en was helaas klaar met werken voordat uiteindelijk de keizersnede zou beginnen. Verder heb ik niet veel gedaan vandaag, want er lagen geen cliënten op het punt van bevallen.

’s Avonds hadden we even stroom dus gelijk mijn vlucht naar Londen geboekt!! In juli eindelijk mijn camp family waar ik vorig jaar 3 maanden mee heb gewerkt in Amerika weer zien! Ik kan niet wachten!

‘Lovely dinner’ (15-6-16)

Ook vandaag weer alleen naar het werk gegaan, want Kyrea was toch nog niet helemaal de oude en ze moest van mij eerst aan haar eigen gezondheid denken. Het was erg rustig op de afdeling, want er was heel de dag geen bevalling of keizersnede. Wel heb ik de navelstreng bij alle baby’s mogen schoonmaken! Ook weer wat geleerd, al is het niet zo moeilijk haha. Verder heb ik veel aan mijn blog in mijn persoonlijke boekje kunnen schrijven die ik voor mijn verjaardag van Ashley en Desmond had gekregen. Erg leuk en heel handig!

‘s Avonds lekker pizza bij Enzyme gegeten als afscheid van Renee. Die vertrok namelijk donderdag alweer. Echt heerlijk gegeten en nog even nagedronken bij Freedom. Het was trouwens zo koud dat ik voor het eerst 2 dunne lakens heb gebruikt in bed. Nou dat mag in de krant hier in Ghana haha.

16-6-16

Vanochtend afscheid genomen van Renee en daarna alleen naar het ziekenhuis. Er was weer geen communities. De collega’s die normaal naar de dorpen gaan zijn aan het staken. We hoorde vanwege het feit dat ze meer uren willen werken. Jammer dat daardoor alle baby’s en kinderen in het dorp in de steek worden gelaten, maarja wij kunnen er niet veel tegen doen.

Op de afdeling kwam de gynaecoloog om bij 2 cliënten het vruchtwater te breken, om zo de bevallingen te versnellen. Vervolgens ben ik met de gynaecoloog en een andere cliënt mee gegaan voor een echo. Het bleek dat er wel een ‘zak’ in de baarmoeder aanwezig was, maar dat er geen kindje in zat en dat het daarom verwijderd moest worden. Het bleek dat 1 op de zoveel vrouwen dit kunnen ontwikkelen. Het was dus volgens hem geen miskraam gelukkig.

Na mijn pauze was er al 1 cliënt bevallen, maar ze was om drie plaatsen uitgescheurd. Ik weet dat het niet zo smakelijk is, maar ik zie zulke dingen bijna dagelijks haha.

Aangezien er geen elektriciteit was, ‘Ja ook in het ziekenhuis niet’, heb ik 45 minuten lang met een grote zaklamp naast de chirurg gestaan om hem bij te schijnen. Het klinkt voor jullie misschien heel ongeloofwaardig en ernstig, maar hier kan ik er best om lachen, want dit is normaal hier. Tijdens het helpen van de chirurg is de 2e client waar vanmorgen het vruchtwater van gebroken was bevallen. Helaas vandaag geen bevalling zelf gezien, maar wel weer andere interessante dingen mogen zien en leren.

’s Avonds weer diner bij kaarslicht en zaklampen gehad en nog gelachen met onze ‘watchman’. Dit is Percy. Hij woont bij ons in huis en bewaakt het huis als het ware.

17-6-16

Vandaag gelukkig weer met Kyrea naar het werk gegaan. Ze was weer beter en kon mee. Vanochtend eerst nog een katheter gezet en vervolgens een bevalling gezien. Kyrea mocht nu de zorg van de baby doen en ik heb haar geassisteerd. Na de bevalling heb ik de instrumenten schoongemaakt. Dit gebeurt hier met een tandenborstel en een bak chloor gevolgd door dethol voor een lekkere geur. Of het er nou echt gereinigd door wordt vraag ik me af haha.

Om 11 uur mijn 3e keizersnede mee mogen maken en nu ging ook Kyrea het weer proberen en het is haar gelukt hoor haha. Ik ben trots op haar! Dit keer bloedde de cliënt wel veel meer, waardoor het bloed langs de chirurg af op de grond liep en het zuig apparaat veel in werking was. Ook moest de cliënt telkens hoesten, waardoor je de baarmoeder die ze aan het hechten waren constant omhoog zag wippen. Best apart om te zien en niet zo handig voor de chirurg. De eileiders en eierstokken zagen er erg opgezwollen uit vergeleken met de vorige keer en er werd wederom een sterilisatie uitgevoerd.

Uit het werk met Ayse en Kyrea even naar de markt in Kasseh geweest en een klof voor mijn collegatje gekocht. Deze heb ik samen met mijn eigen klof gelijk weer bij de naaister afgegooid. Ik ben zo benieuwd naar het resultaat. Het wordt een top, een tas en wat kleine portemonneetjes. Net lekker gegeten met z’n 3tjes en nu zit ik deze blog op mijn bed te schrijven. Hallelujah we hebben stroom!

Nou jullie zijn weer op de hoogte van mijn geweldige, slijmerige en bloederige werkweek haha. Om maar in verloskundige taal te spreken.

Welterusten en tot de volgende blog!

Liefs Brenda

1. W hansen:
    17 juni 2016
    Wat een verhaal weer ,kijk er iedere week naar uit.
    Je leert zo wel veel,al is het allemaal wel bloederig.
    Werk ze allemaal en nog een leerzame week,groetjes en liefs opa en oma
  2. Brenda:
    Dankjewel! ♡♡
  3. Kim:
    Lieve Brenda,

Wat een leuk verhaal weer! Alleen balen van die stroomstoringen en het vele regenen.. ach een troost miss hier regend het ook alleen maar... zomer is ver te zoeken geniet er van daar en ik kijk weer uit na je volgende blog!

Groetjes Kim
  4. Bianca:
    Hey lieverd,

Dat was weer een leuk weekje! Troost je, hier regent het ook veel, maar als je weer terug bent zal ook hier het zonnetje vast weer gaan schijnen!

Dikke X van ons allemaal!
  5. Papa en Jacqueline:
    Hey Brenda,
    Ik denk, dit verhaal ga ik niet lezen terwijl iets eet of snaai. Had ik goed ingeschat, hahaha. Kan je bonusmoederke niet tegen ;-) Jammer dat het zo regent en zo vaak stroom uitval hebt.....ik zou er mesjokke van worden. Maar zo lekker genieten van je vakantie. Liefs Papa en Jacqueline xxx
  6. Brenda:
    Dankjewel allemaal! ♡