Last days in the hospital and the start of our holiday!

3 juli 2016 - Ghana, Ghana

Hallo allemaal,

Inmiddels 11 weken in het mooie Ghana! Over 2 weekjes ben ik alweer thuis. De afgelopen weken heb ik mijn laatste werkdagen op de maternity en de operatiekamer gehad en is mijn vakantie begonnen. Vandaar dat ik wat later ben met het schrijven van mijn blog. Afgelopen week heerlijk op pad geweest en veel mooie plekken van Ghana bezocht. Ik keek op veel momenten uit om naar huis te gaan, maar nu het steeds dichterbij komt, wil ik helemaal niet terug naar het normale werk leventje in Nederland. Elke dag wanneer ik hier buiten stap zie ik zon, zee, strand en palmbomen, wat ik heel erg ga missen! En daarnaast het relaxte leven dat de mensen hier lijden! Geen stress om school, werk of andere zaken, maar alles op het gemakje.

Maar aan alle mooie avonturen komt helaas een eind! Nu nog 2 weken genieten van mijn tijd hier!

18-6-16 & 19-6-16

Afgelopen twee dagen lekker een rustig weekend gehouden. Zaterdag even naar de markt geweest en nog een klof gekocht voor een tas en verder heel de middag in de tuin genoten van het zonnetje, die eindelijk na 2,5 week terug was! ’S avonds veel gezelligheid en lol gehad met Ayse en Kyrea, want Ayse ging ons namelijk leren hoe je een hoofddoek op moest doen. Het stond ons toch echt niet zo mooi als bij Ayse haha.

Zondag heel de dag aan school gewerkt en ’s avonds lekker het Ghanese gerecht Indomie (noodles) op. Dit weekend had ik best zin om naar huis te gaan. Afgelopen 2,5 week alleen maar regen gehad en bijna geen stroom of water, dus dat was wat minder.

20-6-16

Vandaag 9 weken in Ghana! Nog 3 dagen werken en dan onze welverdiende vakantie! Vandaag bij twee cliënten de keizersnede mogen verzorgen en mijn rompertjes die ik van oma heb gekregen uit gedeeld aan de baby’s. ’s Middags heeft een collega verloskundige mij geleerd hoe ik de contracties bij een cliënt kon tellen. Door mijn hand op de buik van de cliënt te plaatsen kon ik voelen of de baarmoeder hard en gespannen of zacht en ontspannen was. Erg leerzaam en weer iets nieuws wat ik op school niet leer! Verder was er een babytje van 6 weken oud met een ontsteking aan de navelstreng en zijn piemeltje. Super zielig, want het baby’tje had er veel last van en had zelfs een bloedtransfusie moeten ondergaan! En dat op een leeftijd van 6 weken oud. Uit het werk even aan school gewerkt en nog even naar het Freedom café.

More operations 21-6-16

Alweer de 1 na laatste werkdag in het ziekenhuis! Toen Kyrea en ik om 8 uur aankwamen was er net een tweeling geboren. Het bleek dat hun moeder 13x zwanger was geweest en nu in totaal met de tweeling 11 kinderen had. De vrouw had hepatitus B, malaria, HIV en nog meer en blijft maar zwanger raken. Ze had vorige week eigenlijk een bloedtransfusie moeten ondergaan, maar is niet op komen dagen en is gisterenavond in bijna bewusteloze staat binnen gebracht. Gelukkig is alles goed met de tweeling en met de moeder, maar het is niet eerlijk tegenover haar kinderen. De tweeling moest gelijk aan het infuus, wat zij hadden waarschijnlijk ook bepaalde ziektes van hun moeder overgekregen. De gynaecoloog vond het niet kunnen en zou met de moeder gaan praten met de uitkomst dat geen kinderen meer zou krijgen. Weer een indrukwekkend verhaal!

Later nog even met de tweeling op schoot gezeten, de navelstrengen bij alle baby’s gereinigd en de wonden van de keizersnedes verzorgd. Om kwart voor 11 mochten we bij een operatie zijn waarbij de baarmoeder verwijderd werd. Ook wel hysterectomie genoemd.  Super leuk en leerzaam dat we hier bij mochten zijn! De baarmoeder bevatte cystes, waarvan ze niet wisten of deze goed of kwaadaardig waren en daardoor moest uit voorzorg de gehele baarmoeder verwijderd worden. Het leek net alsof er drie hoofdjes van een baby in de baarmoeder zaten, zo misvormd was de baarmoeder, want deze is normaal altijd mooi glad en rond.

Tijdens de operatie hebben ze ook gebruik gemaakt van een brander. De geur die hiervan af kwam kan ik het beste vergelijken met de geur als je een vlieg verbrand aan een elektrische vliegenmepper haha. Smakelijk is anders kwa geur in de operatiekamer. Tijdens de operatie heb ik hechtingen mogen aangeven en bij de chirurg zijn gezicht schoon moeten maken. Zijn handschoenen zijn namelijk steriel en dus mag hij niet zomaar aan zijn gezicht zitten.

Tijdens het dichthechten van de buik ook nog de darmen zien liggen, lange kronkelende slierten haha. Best apart dat het allemaal in je buik past! Uiteindelijk heeft de operatie 4 uur geduurd.

Wat ga ik de operatiekamer, de gynaecoloog/chirurg en de anesthesist missen! Zo leuk om z’n goede band te hebben met deze mensen en zoveel van ze te mogen leren! Het is hier zo gewoon geworden om mee te kijken bij operaties, maar dat is het natuurlijk helemaal niet! Ik maak dit in Nederland waarschijnlijk niet meer mee. Ik ben er wel achter dat ik de operaties super vind om bij te wonen! Ik heb nog een lange weg te gaan, maar ik vecht mijn weg naar mijn dromen!

22-6-16

Vandaag een dagje naar Accra om onze verlengde visums op te halen en met Marleen en haar vriend Desire af te spreken. Terwijl Ayse onze paspoorten heeft opgehaald, hebben ik en Kyrea met Marleen en Desire wat gedronken in de Accra Mall en even bijgekletst over het Dodzi project en de pallet. Het bleek namelijk dat de pallet met alle kleding die wij hebben ingezameld al een poos in Accra was, alleen ongevraagd door een bedrijf uit de haven is gehaald en bij hun in de loods is gestald. Vervolgens vroegen ze een rekening van 3600 cedi, wat overeenkomst met bijna 1000 euro om alleen het pallet in ontvangst te krijgen, terwijl we ook al 500 euro betaald hebben via donaties aan het verschepen van de pallet naar Ghana. We gingen dus met z’n allen naar het bedrijf om verhaal te halen en ons beklag te doen. Uiteindelijk niet gelukt en de pallet niet meegekregen. De manager was namelijk niet op komen dagen. Echt belachelijk dat wij een donatie doen naar de arme kinderen hier in Ghana en dat ze ons dan zo oplichtten. We konden ook niet naar de politie, want die zijn hier ook even corrupt. Morgen gaan Marleen en Desire terug en hopelijk kunnen ze de pallet meenemen.

’s Middags met z’n allen, 3 Nederlanders, 1 Nederlandse Turk en 1 Ghanees uiteten geweest bij de Chinees. Lekker multicultureel haha. Heerlijk gegeten en daarna weer 3 uur naar huis toe gereisd.

23-6-16

Vandaag onze allerlaatste dag stage in het Ada East District Hospital in Ghana! Tijdens de ochtendzorg heb ik bij een cliënt haar baarmoeder mogen masseren en medicatie gegeven. Daarna mocht ik bij mijn 4e en laatste keizersnede zijn. Weer zo gaaf om mee te mogen maken! Kan niet dankbaar genoeg zijn voor mijn dagen op de maternity en theatre (operatiekamer). Ik wist niet dat ik me zo staande kon houden, terwijl iemand opengesneden naast me op een tafel lag, maar ik vond het een super ervaring en geweldig om mee te maken!

’s Middags ook nog bij een operatie geweest waarbij opnieuw de baarmoeder verwijderd werd. Bij deze operatie kwamen er eerst 2 grote klompen vlees tevoorschijn die aan de baarmoeder gegroeid waren en hadden een rare gelige kleur. Eerst zijn deze verwijderd en vervolgens de baarmoeder zelf. Tijdens de operatie heeft de cliënt nog 2 zakken bloed gekregen, omdat ze veel bloed verloor. Zag er toch minder smakelijk uit als in The Vampire Diaries haha. Om 2 uur was de baarmoeder verwijderd en werd op een operatietafel gelegd. Het zag eruit, zoals Kyrea het zo mooi verwoorde, als een kipfilet die nog gebraden moest worden haha. Tot slot nog wat foto’s genomen met de anesthesist en de gynaecoloog/chirurg en daarna naar huis gegaan.

Wat ga ik het missen! Ik heb hier zoveel dingen gezien en geleerd, die ik nooit meer zal vergeten en meeneem naar nieuwe werkervaringen en studies! Het was een super ervaring, met ups en downs, maar ik heb geen seconde spijt gehad dat ik dit avontuur ben aangegaan.

’s Avonds uitgegeten bij Enzyme, omdat het de laatste avond samen met onze coach Ashley was. Nog een cadeautje gegeven en daarna nog even naar Freedom. Nog even terugkomen op het project Dodzi. Marleen heeft de pallet mee gekregen, maar wel tegen betaling van 3000 cedi, dus ongeveer 750 euro. Echt belachelijk, maar het was of dit, of de pallet laten staan en de kinderen niet blij kunnen maken. De pallet staat nu bij Marleen thuis en wordt uitgezocht om naar de arme kinderen en de tienermoeders te brengen.

24-6-16

’s Morgens naar de naaister geweest om mijn spullen op te halen en vervolgens afscheid genomen van onze coach Ashley. Daarna naar Accra. Hier heerlijk gegeten en naar de National Art Centre geweest om souvenirs te kopen. ’S Avonds naar de film Now You See Me 2 geweest, die echt super leuk was en na de film racen naar het vliegveld om de ouders en de zus van Kyrea op te halen. Daar hebben we even moeten wachten, maar toen kon Kyrea eindelijk haar familie in haar armen sluiten! Super mooi om te zien.

Kokrobite 25-6-16 & 26-6-16

Zaterdagmorgen heerlijk ontbeten bij Paloma hotel met de ouders en zus van Kyrea, Ayse en Marleen en Desire. Daarna zijn we naar kokrobite gegaan. Heerlijk een weekend zon, zee, strand en relaxen. In de middagen lekker gezwommen en heerlijk twee avonden een pasta pesto en een pizza gegeten bij het restaurant Italian Garden. Zaterdag zijn we na het uiteten naar een feest bij Big Millies geweest, waar muziek werd gespeeld en slangenmensen optraden. Erg gezellig en wat dansjes gedaan. Zondagmiddag nog Spaanse Turken gespot haha, althans zo mooi verwoorde ik het , wat achteraf trouwens Libanezen bleken te zijn en in de avond hebben we gekaart en een spelletje gedaan met de hele familie. Kortom een heerlijk rustig weekend.

27-6-16

Vandaag alweer 10 weken in Ghana en het was tijd om Kokrobite te verlaten en door te reizen naar Cape Coast. De weg naar Cape Coast was erg mooi, met veel palmbomen en groen. Je kan wel merken dat Cape Coast een toeristische plek is. Onderweg nog uit moeten stappen, want de band moest verwisseld worden en in totaal 4 uur gereisd, maar dat mocht de pret niet drukken. Ons verblijf bestond uit een rieten hut met 2 stapelbedden met uitzicht op zee. Douchen was buiten met 4 muren eromheen, maar zelfs dat had iets aparts. Spullen in de kamers gezet en even naar Cape Coast Castle en het strand gegaan om foto's te maken. Een super uitzicht en 's avonds een heerlijke avondmaaltijd in het restaurant.

28-6-16

Deze ochtend het beste ontbijt in 10 weken gehad, namelijk een crepe met nutella en banaan. Overheerlijk al dit eten na zo lang dezelfde producten. Na het ontbijt zijn we naar het Elmina Castle gegaan. Dit is het oudste kasteel in Ghana en heeft zelfs een Nederlandse achtergrond! Heel leuk om te zien, maar niets overtreft Alcatraz waar ik vorige zomer ben geweest. Na de tour geluncht en vervolgens vertrokken naar Kakum National Park. Super mooi park in het regenwoud. Eerst gedoucht en spullen gepakt en daarna naar de boomhut waar we zouden overnachten. Het was ongeveer 10 minuten lopen door het regenwoud naar de boomhut. Die bleek erg hoog, dus de moeder van Kyrea besloot in de hotelkamer te slapen. Om half 8 met z'n allen een avondwandeling door het regenwoud gemaakt, wat best wel eng was in het begin, want er zaten pythons, cobra's, apen, scorpioenen, honderden insecten en nog meer dieren. Ik was dus de heenweg alleen maar bezig met de slangen haha. Uiteindelijk geen slangen gezien en op de terugweg nog op een middeleeuws toilet gezeten haha. Ja echt een verhoging met een gat erin en daar kon je je behoeftes doorheen doen haha. Heb ik dat ook weer eens meegemaakt. Vervolgens om 9 uur gaan slapen in de boomhut tussen alle dieren in het regenwoud.

29-6-16

Vandaag moesten we om 5 uur uit bed. We gingen namelijk naar 40 meter hoge touwbruggen en rond dit tijdstip was er de meeste kans om apen te zien. Na ongeveer een half uurtje lopen kwamen we aan bij de touwbruggen. Best wel spannend in het begin, want de bruggen bewogen heel veel, maar het uitzicht over het regenwoud was adembenemend mooi! Het leek net of we in deel 2 van The Hunger Games zaten. Echt breathtaking! Helaas geen apen gezien, maar wel een super ervaring!

Eenmaal terug hebben we gedoucht en zijn we terug naar Accra gereisd. Daar hebben we heerlijk gegeten bij het Paloma hotel en daarna zijn we in het New Heaven hotel gaan slapen.

Back to the Bana House 30-6-16

's Morgens zijn we met z'n allen even naar de winkel Trashy Bags geweest. In de winkel staan voornamelijk tassen en portemonnees die gemaakt zijn van gerecyclede zakjes water en stukken stof. Vervolgens naar de Accra Mall om lekker te ontbijten en en nog even naar de supermarkt te gaan, voordat we terug naar huis gingen. Heb een super week gehad, maar vond het ook wel weer fijn om in mijn eigen bedje in het Bana huis te liggen. Is toch een deel thuis geworden na al die weken. Rond half 7 waren we aangekomen en hebben we de ouders en zus van Kyrea naar hun guest house gebracht om de spullen af te gooien. Vervolgens met familie Zinken, Ayse, Marije, Desmond en onze nieuwe coach Noah bij Freedom Indomie gegeten. Erg gezellig en nog wat potjes gepooled.

1-7-16

Alweer juli! De maanden april, mei en juni zijn omgevlogen en we zijn al weer in de maand dat wij naar huis gaan!

Vanochtend om 7 uur uit bed gegaan om mijn was en beddengoed in de tuin te wassen en vervolgens met z'n allen naar de markt in Kasseh om kloffen te kopen. Op de terugweg zijn we bij het ziekenhuis gestopt en hebben we een kleine rondleiding gegeven op onze werkplek. Ze vonden het allemaal erg leuk om te kunnen zien waar wij de afgelopen 10 weken hebben gewerkt en wij vonden het erg leuk om dit te kunnen laten zien. Is toch beter dan op foto's. Vervolgens heerlijk gezwommen, gegeten en van de zon genoten bij Peace Holiday resort en 's avonds lekker thuis zelfgemaakte pizza op. Om 10 uur naar Tsjarley Korpey gegaan voor een feestje, want het was een nationale feestdag. Lekker gefeest en gedanst tot in de vroege uurtjes.

2-7-16

Vandaag heerlijk uitgeslapen tot half 1 haha en daarna heel de middag in de tuin gelegen. Even bijkomen van gisterenavond haha. Als ontbijt een tosti op met de kaas die de ouders van Kyrea hadden meegenomen vanuit Nederland en wat was dat toch lekker! Vandaag is ook Marije vertrokken naar het vliegveld om naar huis te gaan en volgende week Ayse nog en dan zijn we zelf aan de beurt. Nog steeds een gek idee.

Net met onze coach Noah en onze huisbewaker Percy de film SPY gekeken, die trouwens super grappig en leuk is en nu lekker naar bedje toe.

Nou weer een lange blog, maar dan zijn jullie weer op de hoogte van mijn avonturen van de afgelopen 2 weken!

Tot de volgende blog!

Liefs Brenda

1. Kim:
    Hoi Brenda,

Wat leuk om weer al jou inspirerende verhalen te lezen!! Als je het leuk hebt vliegt de tijd altijd! Geniet nog de laatste daagjes van het mooie land en de mooie evaringen en tot snel!! Xxx Kim
  2. Papa en Jacqueline:
    3 juli 2016
    Wat ben ik toch blij dat ik niet zat te eten tijdens het lezen. Ben best wel visueel ingesteld ;o). Idd je dromen blijven volgen en genieten van het jong zijn! Tja hoe armer, hoe corrupter, iedereen wil geld zien. Alle kleding die daar naar toe gaat wordt ook niet weg gegeven maar verkocht. Vreselijk maar waar. Geniet er nog even van. Liefs Papa en Jacqueline xxx
  3. W hansen:
    3 juli 2016
    Wat weer een mooi verhaal.leuk je gisteren gesproken te hebben.
    De tijd gaat snel,je bent zo weer in oostenrijk,kijken er naar uit.
    Geniet nog een paar weken,we zullen blij zijn om je weer te zien.
    Groetjes aan allen daar,liefs opa en oma
  4. Bianca:
    3 juli 2016
    Wat gaat de tijd toch snel!! Geniet ze nog van je welverdiende vakantie. Tot snel!! Dikke X