First weekend and first days of work in Ghana!

25 april 2016 - Ghana, Ghana

Hallo Allemaal,

Inmiddels alweer een week in het zonnige, zweterige, maar prachtige Ghana!

‘Light off’

Afgelopen donderdag (21 april) hebben we onze eerste ‘light off’ gehad. Dit betekend dat je soms een aantal minuten, tot vaak een aantal uur zonder water en stroom zit. Best even wennen in het begin, maar nu een aantal dagen verder wordt het gewoon om niet te kunnen douchen op momenten wanneer je wilt, of de wc door te trekken met een emmer water uit de put haha.

Het is wel erg warm en benauwd zonder de stroom en dus de waaiers op de kamer, maar dat hoort erbij.

21-4-16

Afgelopen donderdag ook mijn eerste douchebeurt samen met een hagedis gehad. Jullie denken misschien gadverdamme, maar alles went hier zo snel, de beestjes in de keuken, het douchen met een hagedis in de hoek van de douche haha. Niet dat het fijn is, maar we moeten het er toch mee doen :P

Verder hebben we onze eerste was gedaan, buiten in een bak water met wat waspoeder heerlijk in het zonnetje. Het voordeel is wel weer dat je was dezelfde dag nog droog is. Het is hier namelijk overdag rond de 35 graden en ’s nachts 27 graden.

’s Middags nog even gekaart met Kyrea en daarna gezwommen bij Tsjarley Kopey. Dit is een soort hotel aan de rand van de zee, waar je tegen betaling kan zwemmen in het zwembad. Daarna zijn we naar Nancy geweest (onze kleding naaister) om onze zusterpakjes op te halen en onze klof (stuk stof) die we gekocht hadden af te geven om voor mij een nieuwe jurk en voor Kyrea een rok te laten maken. Deze zouden ergens volgende week klaar zijn. Verder heel de dag last gehad van ‘light off’. ’s Avonds met gekochte zakjes water samen met Kyrea macaroni gemaakt en met 6 meiden lekker gegeten.

22-4-16

Het was zover, ons eerste dagje werken in het Dangme East District Hospital in Ghana. Wel een beetje zenuwachtig, maar ik liet het maar op me af komen. We moesten er om 9 uur zijn, omdat het de eerste dag was. We hebben eerst de hoofdzuster Vivian ontmoet en toen zijn we samen naar een meeting gegaan die nog bezig was over het helpen ademhalen bij pasgeborenen. Na de meeting zijn we naar onze 1ste afdeling gegaan. OPD en Emergency.

OPD

Wanneer je de gang inloopt van het ziekenhuis zit er in het midden een tafeltje waar je heel de dag aan zit en namen omroept van de cliënten die zich melden. Je krijgt een ‘patient folder’ en hierin schrijf je de benodigde dingen.  Je meet de bloeddruk,  temperatuur en het gewicht. Daarna gaan de cliënten weer in de wachtkamer zitten. Vervolgens worden de cliënten doorgeroepen naar een onderzoekskamer om een dokter te zien. Mocht het daar ernstig zijn of al gelijk bij de OPD worden ze gelijk doorgestuurd naar de emergency.

Emergency

Op deze afdeling is een kamer voor baby’s en kinderen, voor vrouwen, voor mannen en isolatie. Iedereen ligt hier gescheiden van elkaar. Ook liggen er zelfs nog mensen op de gang op een bed. De cliënten zijn voornamelijk mensen met malaria, ernstige wonden of mensen die doorgestuurd zijn door de dokter. Hier worden de mensen door familie gewassen en aangekleed en dus niet door ons. Wij geven ze een infuus, brengen katheters in, verzorgen de wonden etc. Ik heb tot nu toe pas 1 dag op de emergency gelopen en verder nog niet echt een ernstig spoedgeval gezien.

Ze doen hier wel alles op het gemakje. We hadden dan ook niet veel te doen op onze eerste dag. Mensen lopen hier soms gewoon van de ene kamer naar de ander zonder iets te doen,staan met dik 5 man bij een cliënt die gekatheteriseerd moet worden (dus privacy kennen ze hier ook niet) en ze proberen wel hygiënisch en steriel te werken met verpleegtechnische handelingen, maar hier moet duidelijk nog heel veel verbetering in komen. Ook gordijnen hebben ze hier niet, alleen 1 rijdende. Verdere updates over het ziekenhuis volgen een andere keer.

Vrijdag na de eerste werkdag zijn we met alle meiden en 2 families die hier naar toe op vakantie waren gekomen naar Kokrobite geweest. Het was 3 uur reizen in een trotro (soort busje waar 12 man in past) over de hobbelige zandwegen met veel kuilen, maar dat was het waard. Heerlijk aan het strand en de zee, 2 leuke reggae strandtentjes waar we ’s avonds konden dansen en een Italiaan waar je lekker kon eten. Vrijdag avond een show gehad van slangenmensen en lekker van de muziek genoten. Tot slot ook nog een Ghanees jongetje de kabouter plop dans aangeleerd haha ;P

23-4-16 & 24-4-16

Rond 9 uur wakker geworden en lekker rustig aan gedaan. Ontbeten aan het strand en heel de dag lekker gezwommen en van het zonnetjes genoten. Om 3 uur hebben we surfles gehad. Dat is nog best moeilijk, maar ik heb 1x gestaan hoor mensen! Super leuk om te doen op de echte golven! ’s Avonds weer lekker uit eten geweest bij de Italiaan en daarna weer gedanst en op het strand gelopen.

Ook de laatste dag heerlijk ontbeten aan het strand en nog van de zee en de zon genoten. Alleen hadden we ’s middags een wat minder moment. Ik was met 2 andere meiden en nog een jongen aan het zwemmen (allemaal Nederlanders) en ineens komt er een kudde Ghanezen op ons af. We zijn inmiddels gewend dat je heel veel aandacht krijgt van de mannen hier, wat vaak echt niet leuk is, want ze stormen gewoon op je af, maar dit was best eng in het water. Toen we uit de zee wilde, sprong er ineens een Ghanese vrouw op me rug en duwde me naar beneden. Echt heel raar, geen idee waarom de mensen zo reageerde. Snel het water uit, gedoucht en omgekleed en ons klaargemaakt voor de 3 uur durende terugreis naar het Bana huis (ons huis).

Rond 7 uur ’s avonds aangekomen in Ada-Foah (onze verblijfplaats) en hier van de straat gegeten. Wanneer je hier buiten de deur wilt eten ga je dus naar een hutje en die koken dan op straat noodles of rijst voor je. Erg lekker, maar wel even wennen aan de manier hoe het hier allemaal gaat, maar aan de andere kant heeft het ook wel weer wat.

25-4-16

Vandaag onze 2de werkdag in het ziekenhuis. Om 6 uur uit bed en om 7 uur vertrokken om vervolgens op tijd te kunnen beginnen. Ik heb vandaag heel de dag op de OPD gestaan. Dus ik heb heel de dag bij mensen de controles gemeten. Hier ben je tenminste wel heel de tijd bezig, en ik had leuke collega’s om mee te kletsen. Al met al een leuk werkdagje. Eenmaal thuis wilde we onze kleding wassen, maar we hebben heel de dag geen water gehad, dus dit stellen we maar weer uit haha. Net lekker gekookte aardappeltjes met wokgroenten en worstjes gekookt en dadelijk wanneer het water het weer gaat doen nog even douchen. Op hoop van zegen ;P

Nu jullie weer op de hoogte zijn van het afgelopen weekend en mijn eerste werkdagen, sluit ik af met welterusten en tot de volgende blog!

Liefs Brenda

1. Renske Fennema:
    25 april 2016
    Ik heb genoten van je verhaal Brenda, ik wacht op het vervolg!
  2. Ben Henkes:
    25 april 2016
    Geweldig verhaal Brenda, fijn dat je het naar je zin hebt! Ook ik kijk weer uit naar een volgend mooi verhaal van je, big hug vanuit het kille koude Nederland!
  3. Brenda:
    25 april 2016
    Aah dankjewel en Ben een big hug teruf vanuit het warme Ghana haha
  4. W hansen:
    25 april 2016
    Heel leuk om te lezen en nu weten we dat het je goed gaat.
    Nou aan mannen aandacht geen gebrek lees ik ,,maar je moet er niet meer dan eentje mee brengen hoor ,voor eentje hebben we nog wel een slaapplaats(geintje)
    Werk ze en geniet ze doe de meiden de groeten en wij wensen jullie allemaal een goede tijd.ps wij missen ons bankstel wel hoor, liefs opa en oma
  5. Yolanda:
    26 april 2016
    Mooie tijd maak je Door. Prachtig verhaal. Blijven genieten meis.
    Xx
  6. Mama en john:
    26 april 2016
    Lieve schat, buiten dat ik elke dag contact met je hebt volgen ook wij je blog.we zijn erg blij dat jullie elke dag in de middag klaar zijn met werken, zo dat jullie heerlijk kunnen Genieten tot en met de avonden. Je hebt veel meer vrije tijd dan in America. Elke dag worden jullie roder en dan weer bruiner.En wij zitten weer met de kachels aan.Gisteren zelfs grote hagelbuien. Ons gekke Nederland! Het allerbelangrijkste is dat jullie genieten en dat is te zien .
  7. Papa en Jacqueline:
    26 april 2016
    Hey meissie, wat een geweldig verhaal weer. Echt leuk om te lezen. En wat fijn dat je ook weekend hebt. Zo kun je ook genieten van de mensen, cultuur en genieten van het land om je heen. Surfen? Wel een demonstratie als je weer in Nederland hebt hè. Wat je moeder zegt....geniet daar maar lekker van het weer, het wordt hier weer winter :-D Liefs Papa en Jacqueline xxx
  8. Bianca:
    26 april 2016
    Hey lieverd, wat een verademing met Amerika! Zo fijn dat het gaat en dat je het naarnje zin hebt. Blijven bloggen hoor, zo leuk om te lezen! Dikke X van ons allemaal.
  9. Corry en wim:
    26 april 2016
    Wat een geweldig verhaal weer! Succes en vooral geniet!xx
  10. Lineke van Kooten:
    26 april 2016
    Leuk Brenda! Jij ziet nog eens wat van de wereld, terwijl je je steentje bijdraagt! Top!